The Way Of Life

Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

Skilladen mellan ett kultur och vanligt företag.

Av Andreas Wallqvist - 13 juli 2013 14:02

Tror ni som läser detta att det finns någon skillnad på ett kulturföretag och ett vanligt företag?


Man kan säga att det ofta är ägaren av ett kulturföretag som är insatt i att ställa ut sin konst, eller göra flera föreställningar. Det som är känt för ett kulturföretag är dock att man inte lever in sig i ekonomi så mycket eftersom det har markerats som kommersialism inom kultursektorn. Man anställer ofta en konsult som ser över organisationens ekonomi om det finns resurser. Man lever sig in i sin kulturverksamhet och för att det ska fungera så jobbar man oftast väldigt mycket av sin fritid eftersom det även ses som en fritidsyssla ett intresse för kultur. Man som individ engagerar sig själv väldigt mycket för att verksamheten ska gå ihop.


En annan viktig skillnad mot ett vanligt företag är att man inte har vinsten som mål utan ett kulturföretag är produktionsbunden. Att man producerar något man känner sig stolt över och man ser inte ekonomisk vinst i första hand. Problemet med detta som uppstår är förstås att man inte ibland kan få ihop det med orgnanisationens ekonomi om man inte har ett bra offentligt stöd.


Ett vanligt företag har ofta goda kunskaper inom ekonomi, man har ofta många anställda vilket kan vara svårt i ett kulturföretag då man söker samma kompetens som exempel en konstnär, kanske inte har. Man har som företag mer stöd att söka än vad ett kulturföretag har eftersom det saknas stöd för denna typ utav verksamhet. Detta beror på den saknade kompetensen företagstöd och det reglerade skatteverket vi har i Sverige.


Tillslut vill jag säga att kultursektorn står för ett stort problem i Sverige, eftersom utgifterna ökar och att pengar till kulturlivet är så litet, så får kulturorganisationer knappt ihop sin ekonomi. Det är konkurrenter med större arenor och samarbeten mellan olika kultuverksamheter är inte alltid öppet som det borde vara. Därför så tycker jag att man borde införa det man har i Storbritannien där många vanliga företag hjälper kulturlivet om det saknas yrkeskompetens och löser utmaningar tillsammans. Detta leder till att man går mer djupgående in och engagerar sig och att det inte bara handlar om ekonomi och pengar.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Wallqvist - 23 januari 2014 17:28

Hej på dig, nu vem eller vilka det är som läser min blogg! Satt nu och spelade ett tag på min upplevelse maskin = Playstation 3 där jag spanade runt på shoppen som finns playstationnetwork. Nu på sistone under förra året så har mängder av gamla spe...

Av Andreas Wallqvist - 1 januari 2014 15:46

Nu har jag firat en lugn nyhår på landet och är hemma i staden. Det har varit otroligt skönt att fira nyår på landet och inte i en stad där det är så mycket fyverkeri och oroligt. Fick sova i en liten stuga och som vanligt så sover jag så otroligt ...

Av Andreas Wallqvist - 31 december 2013 00:23

Jag är cirka 24 timmar tidig  med det!  och jag har börjat blogga igen eftersom jag kom på att jag hade en.. yes i know.. Så 2013 har varit ett relativt bra år antar jag, konsert Josh Groban den 25 Maj <3 som var det bästa på hela året :D se...

Av Andreas Wallqvist - 30 december 2013 18:49

Alltså det är väldigt intressant med denna nya ideologin som finns i vårt moderna samhälle Konsumism alltså att vi människor är konsumenter och identifierar oss med våra produkter som om de vore en del av oss själva. ''Vi konsumerar för att överlev...

Av Andreas Wallqvist - 29 december 2013 12:46

Går det att beskriva kärlek? Människor har nog olika erfarenheter av vad de anser att kärlek är, men någon gång har alla människor blivit kär i en annan person. Det kan ha att göra med personligheten eller som de flesta berättar ''Kärlek vid första...

Presentation


En kille från Karlstad. 21 år och läser kulturvetenskap på universitetet. Intresserad av det mesta.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du man ska börja hälsa med att berätta om sin sexuella läggning?
 Ja.
 Nej.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards