The Way Of Life

Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Debatt kring musiker musik och dess värde

Av Andreas Wallqvist - 9 juli 2013 22:02

I debatten kring musiker och fildelning har varit väldigt uppmärksam på senare tid.

Ju längre tiden har gått så har upphovsrätten och dess lagar ändrat så man kan ta mer i skadestånd för sitt delade verk. Upphovsrätten ska gälla så att ägaren av det skapande bestämmer över hur det ska hanteras och att ingen annan får dela det hur som helst.


Under 2011 så har även nedladdning varit mer lönsam än skivförsäljning då det ökat med hela 70% gemfört med det tidigare året. Kompositörer har alltså ökade inkomster trots fildelning och detta mycket tack vare den höga ersättningen upphovsrätten ger ändå så är det väldigt få svenskar som kan gynna sig på denna ersättning.


Musiker som klarar sig bäst finns i storstäder.

Stämmer det verkligen?

Eller är det bara en myt?


Till den tomma debatten som sällan kommer fram mellan pirater och upphovsrätten är det kulturella värdet i musik som finns. Jag är själv övertygad om att det finns kvalite i den musik som produceras och regleras utav de olika lagarna som regleras av uppphovsrätten.


För att inte tala om att om man kollar genom ett genusperspektiv så är det manliga kompositörer som får mer inkomster.  Det är mest männen som får beställningsarvoden dvs. blir anställda under en viss tid, så det är viktigt att inte lämna genusperspektivet åt sidan vid denna debatt.







#Kultur #Musik #Värdet #genus #Upphovsrätten #Kvalite #Music  #Sverige

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Wallqvist - 23 januari 2014 17:28

Hej på dig, nu vem eller vilka det är som läser min blogg! Satt nu och spelade ett tag på min upplevelse maskin = Playstation 3 där jag spanade runt på shoppen som finns playstationnetwork. Nu på sistone under förra året så har mängder av gamla spe...

Av Andreas Wallqvist - 1 januari 2014 15:46

Nu har jag firat en lugn nyhår på landet och är hemma i staden. Det har varit otroligt skönt att fira nyår på landet och inte i en stad där det är så mycket fyverkeri och oroligt. Fick sova i en liten stuga och som vanligt så sover jag så otroligt ...

Av Andreas Wallqvist - 31 december 2013 00:23

Jag är cirka 24 timmar tidig  med det!  och jag har börjat blogga igen eftersom jag kom på att jag hade en.. yes i know.. Så 2013 har varit ett relativt bra år antar jag, konsert Josh Groban den 25 Maj <3 som var det bästa på hela året :D se...

Av Andreas Wallqvist - 30 december 2013 18:49

Alltså det är väldigt intressant med denna nya ideologin som finns i vårt moderna samhälle Konsumism alltså att vi människor är konsumenter och identifierar oss med våra produkter som om de vore en del av oss själva. ''Vi konsumerar för att överlev...

Av Andreas Wallqvist - 29 december 2013 12:46

Går det att beskriva kärlek? Människor har nog olika erfarenheter av vad de anser att kärlek är, men någon gång har alla människor blivit kär i en annan person. Det kan ha att göra med personligheten eller som de flesta berättar ''Kärlek vid första...

Presentation


En kille från Karlstad. 21 år och läser kulturvetenskap på universitetet. Intresserad av det mesta.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du man ska börja hälsa med att berätta om sin sexuella läggning?
 Ja.
 Nej.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards